Saturday, September 25, 2010

MINGGU 8: JURNAL REFLEKSI



Maafkan saya kerana terlewat untuk menulis jurnal refleksi saya. Namun saya terpaksa kerana ingin menyaksikan persembahan kawan-kawan yang telah membentangkan tajuk minggu ini diuplod terlebih dahulu bagi memahami dengan lebih mendalam apa yang dibentangkan. Menora merupakan seni yang telah dipersembahkan sekian lama di Semenanjung. Ia berasal dari Selatan Thai dan berkembang kan utara tanah air dan Kelantan.Ia mendapat tempat yang begitu lama di hati penduduk sebelum kedatangan Islam. Pelbagai perubahan telah berlaku dewasa ini demi menjamin pengekalannya di samping perkembangan Islam.

Menora
-Tergolong dalam kategori dramatari.
-Ada unsur animisme-meyediakan makanan untuk makhluk halus. Ada juga tujuan untuk perubatan
-menyepit mata pedang yang telah dicelup dengan air mawar dengan ibu jari kaki Pak Sithong.
-Mempunyai unsur jenaka.
-Berasal dari wilayah Barat Songkhla, Thailand.
- Isi baru daripada pembentang-Menurut Su Choon : asal menora adalah dari Kerajaan Legor (Selatan Siam & Utara Tanah Melayu).Wujud sejak TM400.
-wujud sebelum kedatangan agama Islam.
-Kedatangan agama Islam-tidak boleh dimainkan di istana kerana mempunyai unsur lucah.
-Berkembang kepada rakyat jelata.
-Banyak dimainkan di kuil sebagai upacara keagamaan – maafkan saya, namun mengikut adat resam ia tidak pernah dimainkan di kuil sebagai upacara keagamaan namun sebagai hiburan mungkin. Upacara bermain menora terlalu sinonim dengan upacara menyembah dewa, oleu itu ia sering dipersembahkan di rumah baru penduduk agar penghuni rumah itu diberkati dewa dan dijaga oleh nenek moyang.
Pendapat mengenai asal usul menora amat benar sekali. Walau bagaimanapun, kesimpulan sebenar yang kita dapat buat ialah ia diasaskan oleh Khunsrisattha iaitu nama yang diberi oleh Raja Saifafat kepada cucu itu . Menora diwujudkan oleh golongan istana kemudian berkembang ke kampung-kampung hasil keunikannya. Pendapat En.Muhamad tharuwat itu benar kerana kajian tesis oleh pensyarah di Thailand iaitu En. Sarot Nakhavirod, Pensyarah Universiti Perguruan Songkhla. Cerita ini berunsurkan mitos ini mengandungi unsur dewa-dewa.

Watak-watak
lelaki - 3 watak utama :
› Perwira
› Srikandi
› Tok Perang – pelawak, kdg2 lebih dr seorg
-dahulunya Watak perempuan - oleh lelaki berambut panjang , Kini watak perempuan = perempuan
-Di Thailand- tarian -wanita sahaja (salah sedikit kerana sekarang lelaki juga terlibat)
-Di kelantan dan kedah - lelaki dan perempuan
Kostum Menora.
• Memakai baju lengan pendek dan berseluar panjang yang berwarna-warni.
• Di kepala ada mahkota tinggi yang disebut kecopong atau CHA DA.
• Bertali pinggang dipanggil KHEM-KHAT di Malaysia ia dipanggil pending.
• Berselendangkan kain yang mempunyai corak-corak. Selendang itu digantungkan pada bahu kanan dan melalui punggung kiri dan pada bahu kiri melalui punggung-punggung kanan - disebut SANG WAN.
• Kain kuning dan hijau yang digantung dibahagian depan disebut panung dimana hujungnya menyentuhi lutut disebut HOI KHANG.
• Sehelai kain bercorak yang digantung pada pinggang dibahagian hadapan disebut HOI NA.
• Bersarung kaki
• Sepasang sayap bercorak yang diikat pada rusuk pinggang menghala ke belakang disebut Pa Sebai (IN-THA-NU)
• Rantai pada dadanya dipanggil THAP SUANG
• Bersarung kuku yang panjang melenting disebut Canggai
Pelakon Perempuan
• Hampir sama dengan lelaki - tetapi tidak memakai kecopong.
Peran
• Lelaki yang bertopengkan peran dan berselendang yang dipanggil “phakoma” dan topeng berwatak jenaka.
Ahli muzik
• Pakaian mereka bebas.
Perbezaan kecopong sebenarnya merupakan isi yang agak terpesong. Tidak wujud kecopong Melayu. Asal usul Menora di Selatan telah menggunakan kecopong yang berbentuk melayu yang dikatakan. Namun di bahagian utara thai menorah yang dimainkan berlainan kerana ia tidak melibatkan nyanyian. Oleh itu, ia agak berlainan. Kecopong yang dipakai di Kelantan sama dengan kecopong di Selatan Thai dan Kedah.
Menora Bangkok
/>
Menora moden
Seperti tarian lain yang berasal dari Nusantara, Menora juga mempunyai adat buka panggung.
-Sebuah panggung khas berbumbung mesti didirikan di atas tanah. Terdapat bahan yang perlu disediakan sebelum buka panggung: colok, pulut kuning, darah (darah ayam jantan), beras, sirih dan lain-lain lagi.

Pengeras perlu dibayar RM2.25 tetapi ianya bergantung kepada pemain. Kadang-kadang bayaran untuk keseluruhan persembahan mencecah RM4 ribu kerana jangka masa yang panjang.
Terdapat pelbagai pantang larang. Setiap permainan mempunyai pantang larang tertentu dan perlu dipatuhi oleh setiap penari.sebagaicontohnya,barang-barang yang digunakan seprti topeng,kecopong dan lain-lain lagi perlu disimpan di tempat yang tertentu bukan untuk mengelakkan kejadian tidak diingini pada persembahan seterusnya akan tetapi agar pemain-pemain dan penghuni rumah tidak disumpah.
Persembahan menora dilakukan pada waktu malam (8.00 – ke subuh) bergantung kepada kepanjangan cerita yang hendak disampaikan selama beberapa hari. Pemimpin menora perlu mengadakan ‘persembahan’ sebelum menora dimainkan-menggunakan lilin yang diletakkan dalam piring bersama dengan sirih dan pinang..
Ketua akan menbacakan mentera dan menyembah mahkota tinggi(CHA-DA ) untuk menghormati guru dan mengelakkan daripada ganguan .Setelah selesai ketua membuat persembahan lagu pembukaan dimainkan. Selepas ia berlangsung, sesiapa yang ingin membayar bon (nazar) kepada dewa-dewa akan tampil bagi melangsaikannya.
Alat-alat muzik
Sama seperti permainan mak yong kerana mak yong berasal dari menora.
-1 Geduk
-1 Canang (sepasang)
-1 Pi Nai
-2 Gedombak
-1 Cerek
-1 Kesi
Apa yang berlainan ialah ia tidak menggunakan rebab dan serunai telah menggantikan “Pi Nai” . Pi Nai ialah sejenis alat aerophones(Alat wind)-Diperbuat dari kayu yang halus uratnya. Berbentuk bulat dan panjangnya 14 inci. Pada bahagian 'tengahnya agak berbonjol sedikit. Terdapat 6 lubang .Bahagian atas terdapat lubang reed. Pada reed tersebut terdapat satu tiub keluli yang panjangnya 2 inci dan daun-daun mengkuang yang kering diselitkan ke dalam tiub itu. Peranan Pi Nai di dalam Menora adalah memainkan melodi.

Selain itu ialah cerek. Namun begitu cerek juga terdapat dalam makyong. Dalam menora ia hanya menggunakan satu cerek sahaja. Walau bagaimanapun, gambar kedudukan alat adalah salah bagi Menora kedah dan Selatan Thai. Tirai terletak di belakang pemain gedombak dan geduk. Manakala Pi Nai terletak di depan. Walaupun kita beranggapan perubahan disebabkan peredaran zaman boleh berlaku namun ia tidak berlaku dalam persembahan menora. Persembahan menorah untuk tarian sebaliknya tidak mempunyai pantang larang seperti ini. Menora dipersembahkan dalam bentuk bulatan. Namun, di bahagian belakang pemuzik duduk diletakkan satu tirai ketara pada bahagian itu diletakkan Cha-da dan tempat upacara pemujaan.
Menurut sejarah , Setelah dijemput bagi kali kedua oleh bapanya, Puteri Nuam Thong Samli masih lagi tak mahu pulang maka para pembesar pun mengejar dan menangkap Putera Thepsingkorn dan Puteri Nang Nuam Thong Samli. Aksi kejar-mengejar merupakan asal-usul rentak “Tarian Klong Hong” atau “Tarian Tangkap Garuda” salah satu rentak tarian Menora. Setelah para pembesar berjaya menangkap kedua-dua orang putera dan puteri maka mereka dibawa pulang ke istana. Setelah kapal tersebut hampir sampai ke tambatan maka terdapat seekor buaya menghalang. Para pembesar pun berusaha membunuh buaya tersebut hingga mati. Aksi membunuh buaya merupakan asal-usul rentak “Tarian Theng Khe” atau “Tarian Tikam Buaya”.
-Datang bersama 12 gerak tari asal, antaranya:
-Tarian Kreng Ton (pakaian)
-Gerak Tari Burung Kinaree
-Gerak Tari Masuk
-Tarian Penjuru Besar (Jalan Angsa)
-Tarian Penjuru Kecil (Gerak Tari Gajah)
Menora pada asalnya merupakan sejenis tarian namun dimasukkan unsure penceritaan dan jenaka bagi menambah minat penonton. Oleh kerana sumber cerita ketika itu ialah dari kitab Mhabarata.

Saya mengucapkan tahniah kepada kumpulan ini yang dapat mencari isi yang mendalam mengenai menora. Hasil yang kita dapati, belum ada buku khusus yang menjalankan kajian mengenai menora di Negara kita. Walaupun ia berasal dari Selatan Thai namun kita ialah serumpun. Maka adat yang diwarisi tiada sempadannya. Tiada Negara yang berhak untuk mengatakan sesebuah seni itu hak mutlak mereka kerana Negara hanya dibahagikan oleh sempada, namun budaya merupakan serumpun dan menggambarkan identiti sesebuah rumpun yang luas dan mengandungi pelbagai Negara. Apa yang patut dilakukan ialah mengkaji dan mencatatkan semua ilmu dan teknik persembahan untuk generasi akan datang menghayati dan mempelajarinya.
Persembahan Menora di Kelantan
Penutup Menora
Menora Moden di Selatan Thai

0 comments:

Post a Comment

 

BLOG PELAJAR KUMPULAN A

BLOG KUMPULAN B

BLOG KUMPULAN C

SMP2252bancha Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template