Wednesday, August 4, 2010

MINGGU 4: JURNAL REFLEKSI



Sawaddeekrap..
Salam Sejahtera...

Hari ini dah masuk minggu ke-4 kuliah. Kelas kali dimulakan dengan set induksi mengenai persembahan Shadow World. Menggunakan konsep wayang kulit. Kumpulan ini telah menggunakan gerakan badan untuk membuat persembahan. Sangat-sangat menarik untuk melihat begitu kreatifnya mereka membuat persembahan. Namun itu bukan tajuk utama, yang kami belajar pada hari ini wayang kulit.

Objektif kami hari ini ialah kami dapat mengenal jenis-jenis wayang kulit, alat-muzik yang mengiringinya dan perbezaan antara jenis-jenis wayang kulit ini. Bagi memastikan pengajaran lebih berkesan maka perlulah kita tahu objektif kita. Strategi pengajaran yang lain dari zaman persekolahan kita tetapi saya rasa amat bagus. Minta maaf ya, terlalu menulis mengenai perjalanan kelas pula namun saya belajar melalui pengamatan saya. Apabila saya tahu saya perlu mencapai apa, maka saya ada target saya. Jadi kita pergi kepada wayang kulit pula.

Wayang kulit merupakan teater tradisional kuno yag dikatakan berasal dari Indonesia dikendalikan oleh dalang dibelakang lekir(kain putih). Namun ada pengkaji seperti Otto Spies yang mengatakan ia berasal dari India kerana intisari ceritanya yang berdasarkan epik Ramayana dan Mahabrata. Manakala Berthol Laufer mengatakan ia berasal dari China pada zaman Maharaja Han Wu Ti lagi. Namun pada pandangan saya pandangan yang mengatakan ia berasal dari India lebih logik diterima kerana buktinya cukup sahih berdasarkan cerita yang digunakan. Tetapi kalau dibawa dari India kenapa di India kita tidak melihat adanya wayang kulit. Maka ramai yang berpendapat wayang kulit berasal dari Pulau Jawa dan menerima pengaruh dari kedatangan agama Hindu. Anda boleh membaca dengan lanjut hujah yang dikemukan.
http://cahcepu.com/inspirasi/sejarah-wayang-kulit

Kita pergi kepada Ciri-ciri Wayang Kulit pula. Ciri wayang kulit difokuskan kepada 5. Yang pertama ialah seni muziknya. Tugas dalang sangat berat kerana beliau perlu menghafal lebih kurang 35 buah lagu. Yang kedua ialah Hikayat, dalang perlu mahir dengan hikayat Mahabrata dan Ramayana. Bukan itu sahaja,dari segi lakonan pula dalang ini harus mahir untuk menerapkan nilai-nilai masyarakat tempatan ke dalam cerita ini. Manakala dari segi agama pula, cerita yang dimainkan merupakan tauladan kepada penonton. Dan yang terakhir ialah seni ukirnya yang berlainan dan bermutu tinggi. Patung yang digunakan diukir menggunakan kulit kerbau dan berlainan dari nilai pembuatannya. Patung Indonesia lebih menumpukan mimik muka untuk menggambarkan watak yang dibawa. Watak baik selalunya menundukkan wajah mereka manakala watak jahat selalu bermata besar dan mengangkat kepala
.

Selepas itu kami beralih kepada Jenis-jenis wayang kulit. Kita ada 4 jenis wayang kulitdi Malaysia iaitu Wayang kulit Jawa, Wayang kulit Gedek, Wayang kulit Melayu, dan Wayang kulit Kelantan. Setiap satunya mempunyai ciri-ciri yang berlainan.

1. Wayang kulit Jawa
- dikenali juga sebagai Purwa. berasal dari Indonesia dan dimainkan di Johor dan Selangor.
- Bahasa-menggunakan bahasa Jawa dengan dialek tempatan
- Cerita- cerita epik Mahabrata dan tiada pengaruh cerita panji (perang)
- Muzik-diiringi oleh kumpulan Gamelan slendro dan tiada alat kordofon dan aerofon. Guna 2 bonang (penerus dan baron)
- Patung- menyerupai patung Jawa dengan 2 sendi dan sudut muka dan didudukan mata dipengaruhi oleh emosi watak.


Contoh Patung Wayang Kulit Jawa




2.Wayang Kulit Gedek
-dikenali juga Nang talung di Thailand dan dimainkan di Utara Semenanjung.
- Bahasa-menggunakan bahasa Thai dengan dialek tempatan
- Cerita- cerita epik Ramayana dan pengaruh dominan siam dan banyak menerapkan cerita popular masa kini.
- Muzik-diiringi alat kordofon (saw oo, saw duang), aerofon(shawm/serunai),geduk (klong that) dan gedombak(thon) dan mong(gong) dan simbal(cing)
- Patung- lebih kecil dengan 1 sendi dan sudut muka menghadap hadapan.



saw duang geduk gedombak



3. Wayang Kulit Melayu
- pengaruh Purwa. bermula pada kurun ke-19 dan dimainkan di Istana Patani serta hiburan bangsawan (Kelantan&Kedah)
- Bahasa-menggunakan bahasa Jawa dengan dialek tempatan
- Cerita- cerita epik Mahabrata dan pengaruh cerita panji (perang)
- Muzik-diiringi oleh rebab 2 tali, gendang ibu dan anak, gong, kesi, canang, mong (diapungkan untuk gema) dan tiada serunai (aerofon)
- Patung- mengikut stail jawa
-Masih wujud di kg. Cicah, Kelantan

4.Wayang Kulit Kelantan
- Bahasa-menggunakan dialek melayu kelantan
- Cerita- cerita epik Ramayana dan ada watak peran (pak dogol & wak long). Ada cerita tempatan, cerota epik dan cerita panji dan
- Muzik-diiringi oleh gendang ibu dan anak, gong, kesi, canang, mong (diapungkan untuk gema) sepasang tetawak dan serunai (aerofon) dan tiada rebab dan ada
- Patung- bentuk mengiring dan sering diukur menaiki kenderaan. Hanya mempunyai 1 sendi manakala sebelah kanan selalunya memegang senjata atau alat kebesaran.


Jadi akhir sekali kelas diakhiri dengan video-video wayang kulit kelantan. Namun apa yang saya dapat perhatikan, jika kita memahami dialog di dalamnya maka kita akan lebih menyukainya. Apabila video yang ditonton mempamerkan sari kata, maka semua orang akan lebih memahaminya. Kenapa pula masyarakat barat menghargai seni wayang kulit jawa walaupun mereka tidak memahami apa yang diceritakan. ?Pada pandangan saya mereka tertarik dengan nilai estetik seni persembahan itu sebenarnya. Malah sebenarnya mereka telah mendapat penjelasan awal daripada katalog yang diberi. Namun selepas timbulnya minat maka mereka mengkaji seni ini dengan lebih mendalam.

Jadi mengapa tidak kita melakukan perkara yang sama. Kurangnya kefahaman terhadap jalan cerita yang dipersembahankan telah menyebabkan generasi muda semakin kurang menyaksikan persembahan wayang kulit. Bagaimanapun, inisiatif kita dalam menghargai seni warisan bangsa perlu ada. Dengan adanya teknologi masa kini, maka kita dapat mempromosikan kefahaman seni ini dengan meluas. Saya memuji usaha pihak-pihak yang telah meletakkan sari kata pada video yang terdapat di dalam 'youtube'. Akhir sekali, terima kasih kerana membaca. Diharap jurnal saya ini akan membantu mempromosikan muzik tradisional masyarakat kita.

3 comments:

bancha on August 4, 2010 at 5:42 PM said...

Pangjangkan post kali ini. Walau bagaimanapun saya memendekkan ciri-ciri setiap jenis wayang kulit agar lebih mudah difahami.

SMP2252 SING YING on August 4, 2010 at 5:47 PM said...

wa...bancha, cepatnya post jurnal minggu ini. bagus!! bagus!!

bancha on August 4, 2010 at 11:56 PM said...

sudah tidak mahu tangguh..haha

Post a Comment

 

BLOG PELAJAR KUMPULAN A

BLOG KUMPULAN B

BLOG KUMPULAN C

SMP2252bancha Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template